Vyberte stranu

Ak je jedným z vašich problémov nechcená nadváha, zabudnite na to, že musíte hladovať, alebo sa navždy vzdať svojho obľúbeného jedla. V tomto článku vám predstavíme jeden z druhov diét, tzv. „proteínovú diétu“, ktorá bola zostavená poprednými výživovými poradcami a ktorá vám pomôže schudnúť nechcené kilogramy zdravou cestou, pričom dosiahnete prekvapujúce výsledky. Ste pripravení? Čítajte ďalej.

Na čo slúžia bielkoviny?

Ryby, morské plody, hovädzie mäso, vajíčka, strukoviny a iné sú veľmi chutnými ingredienciami našej výživy, ale hlavne majú výborné nutričné hodnoty. Ide o potraviny bohaté na proteíny. Bielkoviny sú nevyhnutnými látkami pre našu existenciu, keďže sú z nich tvorené naše bunky, väzy, sú potrebné pre rôzne chemické reakcie prebiehajúce v našom tele ako napr. trávenie, transport kyslíka, dovoľujú pohybu svalov a napomáhajú hormonálnej aktivite.

Naviac, ak sa snažíme schudnúť bez zbytočného utrpenia, proteínová diéta môže byť naším najspoľahlivejším spojencom. Pri zvýšenej konzumácii proteínov je totiž jednoduchšie páliť tuky a zároveň sa cítiť sýto a relatívne spokojne.

Všetky tieto pozitívne vlastnosti proteínov viedli vedcov ku vytvoreniu špeciálnych stravovacích programov v boji proti nadváhe a obezite. Pri proteínovej diéte, ako plynie z jej názvu, dávame prednosť konzumácii práve spomínaných bielkovín.

Proteínová diéta na chudnutie

Príprava jedálnička z potravín bohatých na bielkoviny s nízkym obsahom tukov a sacharidov pomáha obmedziť jeho ukladanie do tukových zásob a zároveň získať energiu, ktorú denne potrebujete. To znamená, že vaša strava sa stáva nástrojom pre kontrolu váhy, ktorý vám umožní stratiť tuk a zároveň posilniť svoju svalovú hmotu.

Ďalšou výhodou proteínovej diéty je, že zahŕňa potraviny, ktoré zmierňujú hlad bez toho, aby ich človek musel konzumovať vo veľkom množstve, a preto tak cielene zníži príjem prebytočných kalórií.

Ktoré potraviny sú vhodné?

  • Hovädzie mäso.
  • Ryby
  • Vajcia
  • Mušle a morské plody
  • Kuracie mäso
  • Tvaroh
  • Čerstvé syry
  • Mlieko
  • Sója

Je dôležité spomenúť, že pre zníženie obsah tuku, vylúčime bravčové mäso a jemu podobné.

Ako zdroj energie (sacharidy) sa konzumuje zelenina vo varenom alebo surovom stave. Preferuje sa hlavne tá listová ako napr. rukola, žerucha, kapusta, špenát alebo šalát. Konzumujeme približne jednu alebo dve porcie denne.

Surová zelenina by sa mala konzumovať v porciách zodpovedajúcich približne 1 alebo 2 šálkam, zatiaľ čo u varenej zeleniny stačí 1 šálka. Na dochutenie šalátu môžete použiť maximum 2 lyžice olivového oleja.

Pokiaľ ide o prípravu pokrmov, mali by byť pripravené na grile, varené alebo pečené. Dokoreniť ich môžete podľa chuti, nemali by ste však pridávať ďalší olej do varenia.

Ako proteínová diéta funguje?

Vďaka tejto diéte môžete schudnúť medzi 400 a 800 gramov denne počas prvého týždňa, v nasledujúcich týždňoch sa bude tempo chudnutia spomaľovať, približne 1 alebo 2 kilá za sedem dní.

Ak chcete vyskúšať bielkovinovú diétu, je nevyhnutné, aby ste požiadali o radu lekára alebo výživového poradcu. Ten zhodnotí váš aktuálny stav a vhodnosť diéty pre váš organizmus, ponúkne vám širokú škálu potravín, ktoré môžete jesť a v prípade potreby odporučí najvhodnejšie potravinové doplnky. Diéta by sa mala realizovať v čase 1 alebo 2 týždňov podľa odporučení vášho výživového poradcu.

Ďalšie odporučenia: V priebehu tejto diéty by ste mali cvičiť alebo vykonávať nejakú pohybovú aktivitu aspoň dvakrát týždenne a piť približne 2 litre vody za deň. Nemusíte brať ohľad na to, či pijete počas jedla alebo nie.

Dôvodom je, že s vysokým obsahom bielkovín vo vašej strave pochádzajúcich hlavne z mäsa sa zvyšujú nároky na prácu pečene. Ďalším dôvodom pre to, aby ste pri tejto diéte pili veľa vody je, že ak nebudete konzumovať dostatočné množstvo zeleniny, nebudete mať dostatok vlákniny, čo môže viezť k črevnej zápche.

Vzorové menu:

Raňajky:

  • Káva alebo čaj s odstredeným mliekom.
  • Ak máte väčší hlad, môžete zjesť plátok syra alebo varené vajcia.

Desiata:

  • Jogurt, porcia šunky alebo morčacie prsia.
  • Čaj.

Obed:

  • Tanier kuracieho, hovädzieho mäsa alebo ryby so zeleninou.
  • Mäso: hovädzie, ryby, kôrovce alebo mäkkýše. Množstvo nie je obmedzené, ale ako maximum sa odhadujú 2 plátky.
  • Čaj alebo káva.

Olovrant:

  • Čaj.
  • Ak máte väčší hlad, čerstvý syr.

Večera:

  • Tanier zeleninovej polievky alebo šalát.
  • Môžete si vybrať z grilovaných rýb, čerstvého syra, vajec alebo morčacej šunky.
  • Ako dezert: relaxačný čaj (biely, alebo pomarančový čaj).

Ak vám odporúčané porcie nestačia a trpíte hladom, môžete si trochu pridať, ale majte na pamäti, že ak budete jesť prebytok bielkovín, vaša pečeň ich premení na tuky a uloží do zásoby. Naviac je potrebné, aby ste vynechali sladkosti, čokoládu, múky (aj cestoviny a pečivo), sladké nápoje a tabak (ak je to možné).

Je pre vás proteínová diéta vhodná?

Zdravé chudnutie a strata nadbytočných kilogramov patria medzi hlavné výhody vysoko proteínovej diéty spolu s pocitom sýtosti, ktorý výrazne napomáha našej psychike. Mnoho ľudí si vyberá príliš náročné diéty, ktoré vážne ovplyvňujú ich energiu a náladu počas dňa, cítia sa malátne až choro a v mnohých prípadoch nie sú schopní zvládať bežné denné úkony a stres v práci. Pre to, aby diéta fungovala, by mala byť zdravá. Samozrejme, že vždy budete pri chudnutí cítiť určitý nedostatok, ale ten by nemal ovplyvňovať príliš negatívne náš výkon a život.

Ako každá diéta ja tá proteínová má aj svoje nevýhody. Táto diéta nie je vhodná pre každého. Neodporúča sa hlavne tým, ktorí majú problémy s obličkami, vysokým krvným tlakom, vysokou hladinou cholesterolu, kyseliny močovej, no a v neposlednom rade je veľmi nevhodná pre tehotné ženy a deti.

Ďalšími ľuďmi, ktorí by mali dobre zvážiť proteínovú diétu sú tí, ktorí trpia cukrovkou a ženy po menopauze by mali bezpodmienečne dopĺňať svoju diétu vápnikom.

Ďalším negatívnym javom pri tejto diéte je nepríjemný zápach z úst, ktorý vzniká ako vedľajší produkt metabolizmu proteínov. Našťastie ho môžeme jednoducho odstrániť žutím jedného lístka mäty, petržlenu, alebo iných rastlín obsahujúcich chlorofyl (všetky zelené rastliny).

Teraz, keď sme vás oboznámili s fungovaním, výhodami a aj nevýhodami bielkovinovej diéty, rozhodnutie je len vo vašich rukách. Odporúčame vám v prípade rozhodnutia pre túto diétu osloviť predom diétológa, čím sa vyvarujete mnohým chybám a sklamaniu. Ak ste pripravení, proteínová diéta je účinným nástrojom, ktorý vám pomôže zmeniť vaše stravovacie návyky a konečne sa rozlúčiť s nadbytočnými kilogramami.