Vyberte stranu

Steak a zemiaky, tuniakové špagety, praženicu s toastom – tieto klasické jedlá, ktoré jeme denne, sú perfektnými príkladmi, prečo štandardné stravovanie vedie k nadváhe a rôznym chorobám. Pri konzumácii týchto tradičných jedál môže dôjsť k nadúvaniu alebo pocitu plnosti, ťažkého žalúdka, dehydratácie alebo únavy. Niet divu! Práve klasická strava porušuje všetky zásady správneho kombinovania potravy.

Napr. ak jete bielkoviny a škroby spoločne, majú tendenciu k vzájomnej neutralizácii a následne inhibujú trávenie.

Jedlo môže vyzerať zdravo, ale v závislosti od kombinácie potravín, ktoré budete jesť, môže napriek tomu skutočne spôsobiť priberanie na váhe a zažívacie ťažkosti.

Mnoho diét odporúča jednoducho jesť menej a viac cvičiť s malým ohľadom na to, ako spolu jednotlivé zložky potravy reagujú v žalúdku. A práve to, čo sa deje vo vašom žalúdku a tráviacom trakte je dôležité a môže byť dokonca kľúčom k dlhodobému zdraviu a chudnutiu!

Pred mnohými rokmi, naši predkovia tvrdo fyzicky pracovali a vracali sa domov každý deň k veľkej porcii mäsa, chleba, syru, sladkosti a to aj bez nežiaducich účinkov. Mali železné žalúdky, ktoré strávili všetko. Naši predkovia tiež mal zdravšie vnútorné ekosystémy. Zdravé vnútorné ekosystémy sa skladajú z priateľskej mikroflóry (dobré baktérie), ktoré sú umiestnené v našich črevách a udržujú ich zdravé a silné. Zdravý vnútorný ekosystém tiež znamená, že tieto prospešné baktérie vám pomôžu stráviť potraviny, ktoré jete.

Postupom času zavedenie antibiotík, pasterizácia a spracované potraviny, spolu s nezdravým životným štýlom v neustálom strese, poškodili naše vnútorné ekosystémy. To vedie k únave, zlému zdravotnému stavu, a problémom tráviaceho traktu, ktorý funguje neefektívne.

Dnes, viac než kedykoľvek pred tým, je dôležité aby sme dbali na starostlivosť o naše zdravie, pretože naše telo ešte nikdy nebolo vystavené toľkému stresu a nebolo zároveň tak podvýživené.

Dobrou správou je, že existuje spôsob, akým môžeme jesť a prispieť tak k lepšiemu zdraviu a zároveň dosiahnuť prirodzene štíhle telo. To AKO jete je vskutku rovnako dôležité ako to, ČO jete. V tomto článku sa budeme zaoberať zásadami správnej kombinácie jedál podrobnejšie.

Delená strava je jedným zo systémov stravovania, ktoré zlepšuje trávenie, zvýši vám energiu a pomôže schudnúť a váhu si aj udržať.

Správna kombinácia jedál

Proces trávenia každého jedla vyžaduje veľké množstvo energie, takže je jasné, že budete chcieť zvýšiť svoju schopnosť tráviť alebo podporiť „tráviaci oheň“. Ale čo sa stane, ak vaše zažívanie nefunguje správne, tak ako to má dnes mnoho z nás?

Nestrávené jedlo zostáva v tráviacom trakte, kde vytvára toxické prostredie, ktoré následne spôsobí, že vaša krv je kyslejšia a umožňuje produkciu kvasiniek, vírusov, rast nádorových buniek a parazitov. V podstate možno povedať, že váš vnútorný ekosystém sa poškodí a vaše telo je náchylnejšie k chorobám.

Delená strava je systém ako jesť potraviny, ktoré dohromady účinne napomáhajú tráveniu tak, aby váš zažívací trakt nemusel pracovať tak tvrdo a aby ste naplno využili živiny, ktoré potrebujete pre energiu. Existujú tri základné jednoduché pravidlá tohto stravovania.

Jedzte ovocie samotné a na prázdny žalúdok

Každému, kto práve začína s delenou stravou, by sme odporučili vyhnúť sa väčšine ovocia – obsahuje vysokú koncentráciu prírodných cukrov, ktoré podporujú rast kvasiniek a ďalších patogénov.

Výnimkou je kyslé ovocie ako citróny a limety, nesladené šťavy z brusníc a čiernych ríbezlí a granátové jablká. Tieto plody sú na cukry veľmi chudobné a sú bezpečné aj v počiatočnej fáze diéty.

Akonáhle prebehne vnútorné obnovenie vašich ekosystémov (zvyčajne do troch mesiacov na 1. fáze stravy), môžete zaradiť aj iné ovocie s nízkym obsahom cukru ako grapefruit a kivi, čučoriedky a jahody. Toto kyslé ovocie je najlepšie kombinovať s kefírom alebo jogurtom a naklíčenými semienkami či orechmi. Orechy, semená a mliečne produkty (vrátane syrov) sa nazývajú „proteínové tuky“, pretože skutočne sú to bielkoviny a tuky skombinované prírodou.

V kuchyni: Začnite ráno s pohárom teplej vody a citrónovou šťavou, tá hydratuje vaše telo a očistí váš tráviaci systém. Citrónová a limetková šťava sa môže kombinovať so živočíšnymi bielkovinami.

Jedzte bielkoviny v kombinácii so zeleninou neobsahujúcou škrob, prípadne s morskými rastlinami

Keď jete bielkoviny, ako je hydina, ryby, mäso, a vajcia váš žalúdok vylučuje kyselinu chlorovodíkovú a enzým pepsín, ktorý trávi jedlo vo vysoko kyslom prostredí. Keď jete škroby ako zemiaky alebo chlieb, váš žalúdok vylučuje enzým ptyalín k vytvoreniu alkalického stavu.

Ak však jete bielkoviny a škroby spoločne, navzájom sa neutralizujú a inhibujú trávenie. Zle strávené jedlo prechádza tráviacim traktom, v čreve sa rozkladá a hnije, čím spôsobí, že vaša krv je kyslá. To vytvára vhodné prostredie pre choroboplodné patogény!

Aby k tomu nedochádzalo, mali by ste sa vyhnúť kombinácii bielkovín a škrobov (vrátane zŕn ako sú ryža a škrobnatej zeleniny, ako zemiaky). Namiesto toho použite neškrobnatú zeleninu ako prílohu k bielkovinovým jedlám na dosiahnutie optimálneho trávenia. Užívanie tráviacich enzýmov môže tiež napomôcť telu lepšie rozkladať bielkoviny v každom jedle.

Medzi neškrobovú zeleninu patrí: listová zelenina, brokolica, špargľa, karfiol, mrkva, kapusta, zeler, šaláty, zelené fazule, cesnak, fenikel, cibuľa, pažítka, kaleráb, kel, červená reďkev, cukety, uhorky , repa, atď.

Neškrobová zelenina sa dobre trávi v kyslom alebo zásaditom prostredí, takže ju môžete použiť s čímkoľvek: bielkoviny, oleje a maslá, obilie, škrobnatá zelenina, citróny a limetky, namočené a naklíčené orechy a semená.

Tipy do kuchyne: Pečené kura s listovým šalátom alebo neškrobová zeleninová polievka. Alebo skúste vegetariánsky šalát z dusenej a vychladnutej zeleniny (brokolica, karfiol, zelené fazuľky, alebo tiež rôzne druhy surovej zeleniny, ako nastrúhaná mrkva, uhorky, atď.). Podávať môžete s ľahko grilovaným lososom zľahka pokvapkaným citrónom.

Jedzte zrná a škrobnatú zeleninu s neškrobnatou zeleninou

K dispozícii sú vám 4 druhy zŕn: amarant, quinoa, pohánka a proso. Tieto staroveké zrná obsahujú vysoký podiel bielkovín, sú bezlepková a bohaté na vitamíny B a živia prospešné baktérie vo vašom vnútornom ekosystéme.

Medzi škrobové zeleniny patrí: žaluďa muškátová dyňa, fazuľa, hrášok, kukurica, vodné gaštany, artičoky a červené zemiaky (červené zemiaky sú jedinými zemiakmi zahrnutými do programu, pretože majú menej cukrov ako iné druhy zemiakov).

Tipy do kuchyne: prosová zeleninová misa so zeleným listovým šalátom a muškátovou dyňou restovanou na masle. Alebo skúste žalude s kari quinoou a cibuľou. Polievka s obilím je tiež dobrý nápad, zvlášť v zimnom období.

Ďalšie kombinácie

Tuky a oleje: Zvoliť organické, nerafinované a extra panenské oleje ako napr. olej z ľanového semena, tekvicových semien, olivový, alebo kokosový olej.

  • Kombinujte so: Zeleninou, obilím, a bielkovinami. Vyhnite sa veľkým množstvám tuku spolu s proteínom (ako je majonéza v tuniakovom šaláte), pretože spomaľuje trávenie. Namiesto toho použiť malé množstvo oleja na varenie a bez olejové omáčky.

Proteínové tuky: Avokádo, olivy, semená a orechy (okrem arašidov a gaštanov, ktoré sú škrobmi).

  • Kombinujte s: Neškrobovou zeleninou alebo kyslým ovocím. Uistite sa, že ste semienka namočili a nechali klíčiť na uľahčenie trávenia.

Mliečne výrobky: Syr a mlieko sú tiež proteínové tuky. Mliečne výrobky nie sú v počiatočnej fáze programu zahrnuté, pretože mliečny cukor v mlieku vytvára vhodné prostredie pre patogénne kvasinky, a väčšina ľudí nemá dostatok enzýmov na trávenie mliečneho proteínu, kazeínu. Po tom, keď dáte do poriadku váš vnútorný ekosystém, budete môcť ťažiť z kyslých mliečnych výrobkov a nápojov, ktoré pomáhajú naplniť váš tráviaci trakt dostatkom mikroflóry. Niektorým ľuďom robia dobre mliečne výrobky a niektorým jednoducho nie.

  • Kombinujte: Fermentované mliečne výrobky, ako sú mlieko a kefír sú vhodné v kombinácii s kyslým ovocím, semenami a orechmi a neškrobnatou zeleninou.
  • Tipy do kuchyne: Pripravte si omáčku z kefíru s citrónovou šťavou a bylinkami a pridajte ju do svojho obľúbeného šalátu s niekoľkými namočenými a naklíčenými slnečnicovými semienkami.

Sušený hrach, fazuľa, sójové bôby: Tieto potraviny sú predovšetkým škroby v kombinácii s malým množstvom proteínu a sú ťažko stráviteľné. To pomáha vysvetliť, prečo mnohí ľudia majú problémy s plynatosťou a nadúvaním ihneď po ich konzumácii. Pretože sú tak ťažko stráviteľné, nie sú súčasťou počiatočnej fázy programu delenej stravy. Ďalej odporúčame iba fermentované sójové výrobky.

  • Kombinujte s: neškrobnatou zeleninou.

Cukor: Cukor podporuje rast kvasiniek, potláča prirodzenú imunitu vášho tela, a nemá  sa kombinovať s ničím! Namiesto cukru používajte stéviu do čaju, aby ste dosiahli sladkú chuť, alebo ju pridajte do pohára citrónovej vody.

  • Kombinujte s: Zatiaľ nič. (Ak musíte jesť cukor, mal by byť konzumovaný samostatne napr. v šálke čaju so žiadnymi inými potravinami.)

Fermentované potraviny a nápoje: Jedná sa o „hviezdy“ nášho programu, pretože sú plné vitamínov, minerálov a podporujú zdravú mikroflóru, ktorá ďalej lieči vnútorný ekosystém. Organická zelenina a kokosový kefír sú len dva príklady super potravín, ktoré nám pomáhajú zostať zdraví, štíhli a mladiství.

  • Kombinujte s: Všetko, dokonca aj s ovocím.

Dá sa delenou stravou naozaj schudnúť?

Je veľmi pravdepodobné, že po niekoľkých dňoch od začiatku dodržiavania delenej stravy zistíte, že ste schudli na váhe. Vaše telo už nebude nafúknuté, a zbavíte sa toxínov.

Je tiež možné, že budete pociťovať hlad a jesť častejšie. Pokým budete správne kombinovať potraviny a jesť keď máte hlad, nebudete priberať na váhe! Vaša energia sa zvýši a zistíte, že máte teraz viac energie na cvičenie. To znamená, že vaše telo bude krajšie, tvarovanejšie a vyrysovanejšie.