Vyberte stranu

Milióny ľudí z celého sveta si na obed nosia so sebou do práce alebo do školy krabičky. Každý z nás to už niekedy v živote zažil, pri najmenšom na základnej škole.

Či hovoríme o chladnom obede zabalenom v kartónovej krabičke, bledohnedom papierovom vrecúšku, alebo dokonca novej profesionálnej chladiacej taške, ktorá uchová vaše jedlo čerstvé a chutné, nosenie si vlastného obeda do školy či práce vám rozhodne ušetrí veľa peňazí za stravovanie v reštauráciách alebo bufetoch.

Naviac ste tak schopní lepšie kontrolovať vašu výživu a máte presný prehľad o tom. čo jete. Vždy máte po ruke niečo, keď na vás príde hlad a môžete sa v kľude najesť bez zbytočného čakania niekde v rade na obed.

Tento rovnaký koncept bol pre mnohé jeho výhody použitý Simonom Lovellom v roku 2008, kedy vytvoril teraz široko populárny druh stravovania nazývaný „krabičková diéta“.

Simon Lovell je svetovo preslávený osobný tréner a pomohol so stravovaním a formovaním postavy mnohým známym osobnostiam. Na rozdiel od množstva iných diétnych plánov, krabičková diéta nebola sformovaná unáhlene a s cieľom veľkých ziskov.

Lovellova stravovacia diéta bola uvedená po prvý krát v roku 2008 vo vydaní časopisu Elle a následne bola vydaná v knižnej podobe, ktorú môžete zakúpiť dnes už takmer v každom kníhkupectve. Krabičková diéta nie je len nejaký bláznivý plán, alebo diétny výstrelok, o čom svedčia aj jej výsledky a referencie ľudí, ktorí ju skúsili.

Ako krabičková diéta funguje

Krabičková diéta je jedným z najstarších plánov, pokiaľ hovoríme o diétach. V čom spočíva ? V skutočnosti Simon navrhol, aby sme išli von a so sebou si nosili celkom veľký obedový box. Ako a prečo? Jednoducho si svoje krabičky naplníte jedlom na celý deň a namiesto objednávania jedla alebo varenia budete jesť jednoducho to, čo ste si predom pripravili, pričom máte stravu nastavenú tak, aby ste dosiahli svoje ciele. Ako mám vedieť, čo je pre mňa dobré?

Existuje metóda, ktorá vám uľahčí bláznivé počítanie kalórií a rozmýšľanie nad jedlom. Simonovi bolo jasné, že tuční ľudia by naplnili svoje krabičky nezdravím snackmi plnými cukru a tuku a len ťažko by si sami od seba vybrali zdravé jedlá ako zelenina a ovocie. Preto sformuloval základné pravidlo, ktorým sa budeme riadiť.

Riadenie sa krabičkovou diétou je ľahké. Vaše krabičky by mali byť kombináciou približne 60% ovocie a zelenina, pričom zelenina by mala tvoriť väčšiu časť, 30% by mali tvoriť proteíny a 10 % korenie či zálievka alebo zdravý dressing a iné prílohy.

Ďalšie pravidlá krabičkovej diéty

  • Lovellova diéta tiež odporúča výrazne obmedziť príjem sacharidov, pokiaľ nie je váš životný štýl naozaj veľmi aktívny. Ak je napríklad vaša práca sedavá a nemáte namáhavú tréningovú rutinu, potom by ste mali voliť skôr potraviny ako brokolica, špenát, hrášok, cuketa a iné potraviny s nízkym GI.
  • Pripravujte svoje krabičky deň vopred.
  • Snažte sa, aby boli vaše krabičky farebne a čo najpestrejšie.
  • Začínajte deň so zdravými raňajkami, vhodná je napr. ovsená kaša s ovocím a tvarohom.
  • Jedzte, iba keď ste hladní a do pocitu spokojnosti. Podľa Lovella je vhodné, aby ste sa vyhli zbytočnému prejedaniu. Jedzte, len pokým už viac nie ste hladní.
  • Nezmenšujte vaše bežné porcie príliš, len sa snažte jesť podľa pocitu tak, aby ste sa cítili dobre a nie prejedene ani hladní.
  • Ak je to možné, pridajte nový druh zeleniny každý týždeň. Takto si budete istí, že je vaša strava naozaj pestrá a vyvážená. Môžete použiť čokoľvek: špenát, mrkvu, avokádo, dyňu, atď.
  • Raňajky a večeru by ste mali mať klasickú, ale zvyšok jedál za deň si zbalíte do krabičiek a vezmete so sebou, alebo ich uchováte v chladničke a zjete vo vašom obvyklom čase.
  • Nebuďte na seba príliš prísni, ak niektorý deň náhodou vynecháte, alebo nestihnete krabičky pripraviť. Simon hovorí, že krabičková diéta by nemala byť „vojenským výcvikom“.

Plusy a mínusy krabičkovej diéty

Plusy

  • Táto dieta je veľmi vhodná hlavne pre tých, ktorí neznášajú rátanie kalórií alebo presné sledovanie a zapisovanie toho, čo jedia a kedy presne to jedia.
  • Ďalším plusom sú snacky, ktoré si môžete vychutnávať počas dňa, dávajte si ale pozor a nepreháňajte to s nimi, vždy jedzte len do pocitu spokojnosti.
  • Najväčšou výhodou je, že celý plán je veľmi flexibilný a nebude vás príliš obmedzovať, čo sa týka výberu jedál. Zamerajte sa hlavne na potraviny s nízkym GI, čo znamená že vaša diéta bude niečo ako mix nízkosacharidovej diéty a 3 hodinového plánu.

Mínusy:

  • Ak sa rozhodnete diétu nasledovať a využiť služby niektorej z internetových stránok ponúkajúcich túto diétu, zrejme si zaplatíte nemalé peniaze.
  • Neexistuje presný limit, ktorým by ste mohli váš príjem ohraničiť, keďže sa riadite len pocitom, a tak môžete zjesť zbytočne vysoké množstvo niektorého pokrmu a výsledky sa nedostavia.
  • Krabičková diéta je jedným z tých plánov, ktoré vyžadujú vašu sústredenosť na cieľ a plné nasadenie, aby ste dosiahli výsledky a zmenili vaše stravovacie návyky. Musíte sa uistiť, že do svojich krabičiek dávate tie správne potraviny, ktoré vám zabezpečia dostatok vitamínov, minerálov, živín a zároveň napomôžu chudnutiu. Ak si myslíte, že ste toho schopní, Simonov Lovellov stravovací plán je skutočne dobrým pomocníkom, ktorý vám pomôže schudnúť nechcené kilogramy.