Vyberte stranu

Chudnutie môže byť niekedy neuveriteľne ťažké. Z tohto dôvodu si ho ľudia často uľahčujú užívaním rôznych doplnkov výživy.

Extrakt zo zŕn zelenej kávy je jedným z nich. V súčasnosti patrí medzi jeden zo svetovo najpopulárnejších doplnkov na chudnutie.

Ako už názov napovedá, tento doplnok sa získava zo zelených kávových zŕn.

Zelené kávové zrná sú známe tým, že obsahuje látku zvanú kyselina chlorogenová, ktorá je zodpovedná za priaznivé účinky na chudnutie.

Zelený kávový extrakt bol propagovaný Dr. Oz už v roku 2012. Dr. Oz je americký televízny lekár a asi najznámejší „guru“ zdravia vo svete.

V tomto článku nájdete detailný pohľad na to, čo je vlastne Extrakt zo zelených kávových zŕn, ako funguje a čo o ňom hovorí veda.

Čo je to zelená káva?

Zelené kávové zrná sú v podstate len obyčajné nepražené kávové zrnká.

Kávové zrná sú prirodzene zelené ešte pred tým, než sa vôbec dostanú do obchodov a ku spotrebiteľom.

Následne sa predávajú ako pražené. Presne to je ten proces, pri ktorom zrnká zhnednú.

Ako vieme, kávové zrná sú skvelým zdrojom antioxidantov a farmakologicky účinných látok. Medzi dve najdôležitejšie radíme kofeín a kyselinu chlorogenovú.

Kyselina chlorogenová je zrejme tou hlavnou účinnou látkou v zelených kávových zrnách. To znamená, že podporuje chudnúce účinky.

Nanešťastie, väčšina kyseliny chlorogenovej sa odstráni po upražení kávy.

Z tohto dôvodu obyčajné kávové zrná nemajú rovnaký účinok ako tie zelené (aj keď existuje veľa ďalších dobrých dôvodov, prečo piť kávu, ktoré nebudeme v tomto článku spomínať).

Ako Extrakt zo zelenej kávy funguje?

Zelený kávový extrakt obsahuje podobne ako tradičná káva kofeín. Niekoľko štúdií ukázalo, že kofeín môže zvýšiť metabolizmus až o 3-11%. Avšak, hlavná aktívna zložka ktorá sa v tomto extrakte nachádza je kyselina chlorogenová.

Niektoré ľudské štúdie ukázali, že kyselina chlorogenová dokáže znížiť vstrebávanie sacharidov v tráviacom trakte, čo znižuje množstvo krvného cukru a taktiež reakciu inzulínu.

Čo to pre nás znamená?

Že užívanie zelených kávových zŕn je ako jesť o niečo nižší obsah sacharidov v strave.

Iné štúdie (u myší a potkanov) preukázali, že kyselina chlorogenová môže znížiť telesnú hmotnosť znížením absorbovania tuku zo stravy, môže taktiež znížiť obsah tuku uloženého v pečeni a zlepšiť funkciu hormónu adiponektínu, ktorý je veľmi dôležitý pre spaľovanie tuku.

Poslednou z výhod kyseliny chlorogenovej je, že zásadným spôsobom vyrovnáva hladinu cholesterolu a triglyceridov u potkanov, čo je jedným z hlavných rizikových faktorov pre vznik srdcových ochorení.

Čo hovoria štúdie na ľuďoch?

Zelena káva bola taktiež mnoho krát testovaná na ľuďoch.

Jedna zo štúdií bola vykonaná na 30 ľuďoch trpiacich nadváhou a trvala 12 týždňov. Sledovaní jedinci boli rozdelení do 2 skupín. Jedna konzumovala bežnú instantnú kávu, zatiaľ čo druhá instantnú kávu obohatenú o 200g extraktu zo zelených zŕn.

Ani jedna zo skupín nijako nezmenila svoje stravovacie návyky.

Skupina ktorá pila instantnú kávu s extraktom zo zelenej kávy schudla 11,9 libier (5,4kg), zatiaľ čo druhá skupina len 3,7 libier (1,7kg)

Ďalšie štúdie

Taktiež aj iné štúdie potvrdili výrazný úbytok na váhe u ľudí, ktorý konzumovali zelenú kávu. Je ale treba myslieť aj na to, že väčšina štúdií bola vykonaná práve spoločnosťami vyrábajúcimi zelenú kávu, preto sa dá o ich relevantnosti polemizovať. Samozrejme to neznamená, že ich výsledky nie sú pravdivé, ale môžu byť do istej miery značne skreslené.

Má zelená káva aj ďalšie zdravotné benefity?

Zelená káva má vplyv na spôsob, akým naše telo absorbuje karbohydráty. Ako preukázali štúdie na zvieratách, kyselina chlorogénová zamädzuje vstrebávanou glukózy.

Tento fakt má za následok ochranu pred diabetom a vysvetľuje taktiež úbytky na váhe.

Zelený kávový extrakt môže tiež pozitívne ovplyvniť krvné cievy, ktorých vitalita je veľmi dôležitá pre zdravie srdca.

Bolo preukázané tiež, že dávky v rozmedzí od 140 do 720 mg za deň znižujú krvný tlak, tak u potkanov ako u ľudí trpiacich jeho vysokými hodnotami.

Nesmieme tiež zabudnúť, že kyselina chlorogenová pôsobí ako účinný antioxidant.

Vedľajšie účinky, denná dávka a správne užívanie

Čo sa týka zelenej kávy, má len veľmi málo nežiadúcich účinkov, preto by sa jej užívania v zásade nemusíme báť.

Existuje však aj štúdia, ktorá u účastníkov pozorovala bolesti hlavy a zápal močových ciest. Avšak daná štúdia je príliš malá na to, aby dokázala, že išlo o priamy účinok zelenej kávy, rovnako môže ísť o náhodu.

Za ďalší z vedľajších účinkov zelenej kávy je zodpovedný kofeín, preto ju užívajte s mierou. Kyselina chlorogenová má naviac laxatívne účinky a spôsobuje hnačku.

V prípade, že máte alergiu na obyčajnú kávu, mali by ste sa vyhnúť aj tej zelenej, preukázalo sa, že u niektorých jedincov vyvoláva alergické reakcie.

Zelená káva tiež nemusí byť tou najlepšou voľbou pre tehotné alebo dojčiace ženy a nemala by byť konzumovaná deťmi.

V súčasnosti neexistuje štúdia, ktorá by určovala optimálne dávkovanie extraktu zo zelených kávových zŕn, avšak vo všeobecnosti sa odporúča približná denná dávka kyseliny chlorogenovej v rozmedzí 120-300 mg.

V závislosti od koncentrácie tejto kyseliny vo vašom doplnku je vhodné konzumovať od 240-3000 mg extraktu zo zelenej kávy za deň.

Vždy sa riaďte pokynmi na obale potravinového doplnku. Je zvykom, že extrakt zo zelenej kávy užívame nasledovne: jedna dávka, 30 minút pred každým jedlom.

Zhrnutie

Na záver môžeme zhrnúť, že zelená káva vyzerá ako veľmi účinný doplnok pri snahe o chudnutie, pričom má tiež mnoho pozitívnych účinkov ako napr. zlepšenie metabolizmu glukózy a znižovanie krvného tlaku.

Mali by sme mať na pamäti, že mnohé štúdie týkajúce sa zelenej kávy boli vykonané práve firmami produkujúcimi doplnky výživy z tejto rastliny, takže nemusia byť úplne objektívne.

Koniec koncov, najlepším spôsobom ako môžete schudnúť a získať vašu postavu snov je zmeniť váš jedálniček a životný štýl. Preto, sústreďte sa viac na obmedzenie sacharidov, jedzte viac bielkovín, vynechajte fast food a hotovky.

Zelená káva vyzerá ako dobrý pomocník, ktorý môže vašej snahe napomôcť, ak teda váhate, kľudne ju vyskúšajte. Zrejme uvidíte mierny efekt po pár týždňoch či mesiacoch, ale rozhodne nečakajte prevratné výsledky. Tie získate len tvrdou prácou a striktnosťou.

Chudnutie je ako maratón, nie šprint a rýchle výsledky nikdy nevydržia dlhodobo.